Розслідування аварій

Розслідування проводиться у разі, коли сталася:

  1. аварія першої категорії, яка відповідно до Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2004 р. № 368 (далі — Порядок класифікації надзвичайних ситуацій), належить до надзвичайних ситуацій державного рівня;
  2. аварія другої категорії, яка відповідно до Порядку класифікації надзвичайних ситуацій належить до надзвичайних ситуацій регіонального або місцевого рівнів;
  3. аварія, яка не належить до першої чи другої категорій і відповідно до Порядку належить до надзвичайних ситуацій об’єктового рівня, створила чи могла створити загрозу життю та здоров’ю працівників або населення, внаслідок якої зруйновано або порушено роботу машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, на які необхідно отримувати відповідний дозвіл (або подавати декларацію) згідно з Порядком № 1107 (зі змінами).

Випадки порушення технологічних процесів, роботи устаткування, тимчасової зупинки виробництва засобами автоматичного захисту та інші локальні порушення у роботі цехів, дільниць та окремих об’єктів, падіння опор та обрив проводів ліній електропередачі не належать до аварій, що мають категорію, та розслідуються підприємством (установою, організацією) в установленому законодавством порядку без залучення посадових осіб територіальних органів Держпраці.

З метою врахування специфіки галузей економіки та визначення категорійності аварій міністерствами (іншими центральними органами виконавчої влади, державними органами), на які не поширюється дія Порядку № 337 в частині розслідування аварій, розробляються, затверджуються та погоджуються у встановленому порядку відповідні галузеві порядки розслідування аварій.

Про аварію очевидець повинен негайно повідомити безпосередньому керівникові робіт або іншій посадовій особі підприємства (установи, організації), які зобов’язані поінформувати роботодавця для негайного введення в дію плану локалізації та ліквідації аварійних ситуацій та аварій (у разі наявності).

Важливо!

Роботодавець або особа, яка керує виробництвом під час зміни, зобов’язані діяти згідно з планом локалізації та ліквідації аварій, вжити першочергових заходів для рятування потерпілих і надання їм домедичної допомоги, локалізації аварії, встановлення меж небезпечної зони та обмеження доступу до неї людей, збереження до прибуття комісії з розслідування аварії обстановки на місці події.

Роботодавець зобов’язаний негайно повідомити про аварію, зазначену в пп. 1–3 п. 131 Порядку № 337, територіальному органові Держпраці, органові управління чи наглядовій раді підприємства (у разі її утворення), місцевій держадміністрації, територіальному органові ДСНС, територіальним (відокремленим) підрозділам поліції за місцем виникнення аварії та відповідному профспілковому органові, а у разі травмування або загибелі працівників — також відповідному робочому органові Фонду.

Розслідування аварії, під час якої сталися нещасні випадки та/або гострі професійні захворювання (отруєння), проводиться Держпраці, у тому числі за спеціальним рішенням Кабінету Міністрів України, з урахуванням вимог Порядку № 337.

Розслідування аварії, під час якої не сталося нещасних випадків та/або гострих професійних захворювань (отруєнь), проводиться відповідними комісіями (якщо Кабінетом Міністрів України не прийняте спеціальне рішення), які утворюються та очолюються представниками у разі настання аварії:

  • першої категорії — центрального органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить підприємство (установа, організація), чи місцевої держадміністрації (у разі відсутності такого органу);
  • другої категорії — органу управління чи наглядовою радою підприємства (установи, організації) або місцевої держадміністрацією (у разі відсутності такого органу);
  • яка не належить до першої чи другої категорій, а також випадків порушення технологічних процесів — роботодавця.
Важливо!

До складу комісій з розслідування аварій, під час яких не сталося нещасних випадків та/або гострих професійних захворювань (отруєнь), входять представники ДСНС і Держпраці (за згодою).

У разі, коли аварія сталася через проєктні недоробки або конструктивні недоліки устаткування, для участі в роботі комісії з розслідування аварії залучаються представники підприємства (установи, організації) — розробника такого устаткування. Якщо підприємство (установа, організація) — розробник ліквідоване, а правонаступника немає, можуть залучатися підприємства (установи, організації), аналогічні за профілем.

У ході розслідування комісія з розслідування аварії:

  • визначає:
    • масштаб аварії;
    • необхідність утворення експертної комісії, яка встановлює обставини та причини аварії, фактори, що призвели до аварії, розробляє план заходів для запобігання виникненню подібних аварій та у разі потреби готує пропозиції стосовно коригування нормативної та проєктної документації;
  • встановлює факти порушення вимог законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці, виявляє осіб, дії або бездіяльність яких призвели до виникнення аварії, розробляє план заходів для ліквідації її наслідків і запобігання подібним аваріям;
  • надає інформацію про відповідність встановленим вимогам нехарчової продукції, під час використання (експлуатації) якої сталася аварія, або використання (експлуатація) якої могло стати причиною аварії (однією з причин).

Комісія з розслідування аварії зобов’язана протягом 20 робочих днів провести розслідування обставин і причин аварії та скласти акт за формою Н-1.

Залежно від масштабу аварії, у разі потреби зазначений строк може бути продовжений органом, що утворив комісію з розслідування аварії, з метою проведення додаткових досліджень або експертизи.

Збитки, заподіяні аварією, визначаються з урахуванням відомостей згідно з додатком 23 до Порядку № 337.

Матеріали розслідування аварії складаються з документів, зазначених у п. 49 Порядку № 337, а також доповідної записки про роботу аварійно-рятувальних служб або підрозділів державної пожежної охорони, якщо вони залучалися до ліквідації наслідків аварії.

Друкування, тиражування та оформлення в необхідній кількості матеріалів розслідування аварії здійснює підприємство (установа, організація), де сталася аварія, та у п’ятиденний строк після завершення розслідування надсилає їх органам, представники яких брали участь у розслідуванні, територіальному органові Національної поліції, до підслідності якого віднесено досудове розслідування аварії, та територіальному органові Держпраці.

У разі розслідування аварії, що не призвела до нещасних випадків та/або гострих професійних захворювань (отруєнь), примірник акта за формою Н-1 зберігається на підприємстві (в установі, організації) до завершення вжиття заходів, визначених комісією з розслідування аварії, але не менше двох років.

За результатами розслідування аварії та на підставі висновків відповідної комісії роботодавець зобов’язаний:

  • проаналізувати причини виникнення аварії;
  • розробити та затвердити наказом план заходів для запобігання виникненню подібних аварій у зазначений в акті спеціального розслідування нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) строк та згідно із законодавством притягнути до відповідальності працівників за порушення вимог законодавства про охорону праці.

Роботодавець згідно з вимогами законодавства у сфері цивільного захисту та про охорону праці затверджує:

  • план заходів для запобігання виникненню аварій, де зазначаються відомості про можливі аварії та інші надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, прогнозуються їх наслідки, передбачаються сили та засоби для їх ліквідації, а також строки здійснення таких заходів;
  • план локалізації та ліквідації аварій, де зазначаються відомості про всі можливі аварії та інші надзвичайні ситуації, дії посадових осіб і працівників підприємства (установи, організації) у разі їх виникнення, обов’язки особового складу аварійно-рятувальних служб або працівників інших підприємств (установ, організацій), які залучаються до ліквідації наслідків аварій (надзвичайних ситуацій).
Важливо!

У разі, коли аварія сталася через проєктні недоробки або конструктивні недоліки устаткування, роботодавець зобов’язаний надіслати підприємству (установі, організації) — розробнику та виробнику устаткування обґрунтовані рекламації, їх копії — органам управління підприємства (установи, організації), а у разі їх відсутності — відповідному органу місцевої держадміністрації.

Передбачена відповідальність за порушення вимог Порядку № 337:

  • особи, які проводили розслідування нещасних випадків та/або гострих професійних захворювань (отруєнь), причин виникнення хронічних професійних захворювань (отруєнь), аварій, несуть відповідальність згідно з законодавством за своєчасність та об'єктивність їх розслідування, обґрунтованість прийнятих рішень та виконання інших обов'язків, визначених цим Порядком;
  • особи, які порушують або не виконують вимоги цього Порядку, створюють перешкоди розслідуванню або надають неправдиві свідчення, несуть відповідальність згідно із законодавством.